Viime keväänä aloitimme historian Pom-opintojen projektin, jossa tutkimme Jyväskylän Keljonkankaalla sijainnutta Sysmälän tilaa. Kirjoitimme sen historiasta ja asukkaista lehtiartikkelin, joka julkaistiin muutama viikko sitten Keljonkankaan Sanomissa. Projektin alkuvaiheista on mainittu aikaisemmin blogissamme tällä, täällä ja täällä. Tässä postauksessa kerromme hiukan vielä tarkempaa kuvausta rupeamastamme.
Projektin yhtenä tavoitteena oli tutustua tutkivaan oppimiseen käytännössä ja pohtia kuinka työskentelytapa soveltuu historian opiskeluun. Perusopetuksen uuden opetussuunnitelman luonnoksessa painotetaan toiminnallisia ja tutkivia työtapoja. Historian opiskelussa nostetaan keskeiseksi tietojen hankkiminen ja käyttäminen yksin ja yhdessä toisten kanssa Opsissa mainitaan myös, että opiskelu on hyvä aloittaa tarkastelemalla oppilaan sukua tai lähiymparistöä, minkä kautta oppilas samalla perehtyy historian tiedon luonteeseen, sen hankkimiseen ja peruskäsitteisiin. Mielestämme on myös oppilaan kannalta motivoivampaa tutkia hänen kokemusmaailmastaan kumpuavaa asiaa. Sysmälä-projekti pyrkikin vastaamaan näihin uuden opetussuunnitelma haasteisiin irroittamalla historian opiskelun perinteisestä oppikirjasta ja painottamalla tutkivaa otetta.
Projektin yhtenä tavoitteena oli tutustua tutkivaan oppimiseen käytännössä ja pohtia kuinka työskentelytapa soveltuu historian opiskeluun. Perusopetuksen uuden opetussuunnitelman luonnoksessa painotetaan toiminnallisia ja tutkivia työtapoja. Historian opiskelussa nostetaan keskeiseksi tietojen hankkiminen ja käyttäminen yksin ja yhdessä toisten kanssa Opsissa mainitaan myös, että opiskelu on hyvä aloittaa tarkastelemalla oppilaan sukua tai lähiymparistöä, minkä kautta oppilas samalla perehtyy historian tiedon luonteeseen, sen hankkimiseen ja peruskäsitteisiin. Mielestämme on myös oppilaan kannalta motivoivampaa tutkia hänen kokemusmaailmastaan kumpuavaa asiaa. Sysmälä-projekti pyrkikin vastaamaan näihin uuden opetussuunnitelma haasteisiin irroittamalla historian opiskelun perinteisestä oppikirjasta ja painottamalla tutkivaa otetta.
Työsketelyn eteneminen
Keväällä
aloimme siis etsiä tietoa Sysmälästä. Projekti jatkui läpi kesän ja
viimeisteltiin syksyllä opintojemme alkaessa. Kesäloman alussa
kävimme haastattelemassa muutamia Keljonkankaan asukkaita. Lisäksi
pläräsimme suuren määrän kirjoja, lähettelimme sähköposteja
ja myös google oli ahkerassa käytössä. Loppukesällä Savomafia
kirjoitti kerättyyn aineistoon pohjautuen ensimmäisen version
varsinaisesta lehtijutusta. Tämän jälkeen etsimme lisää
aineistoa täydennystä ja tarkennusta kaipaavista asioista. Otimme
yhteyttä moniin eri tahoihin, kuten Jyväskylän kirjastoon ja
kaupungin rakennepalveluihin sekä Keski-Suomen museoon. Jyväskylässä
olleet pilvet jatkoivat kirjoitushommia, ja syyskuun alusta
työstämistä jatkettiin isommalla porukalla. Pyrimme sitomaan
Sysmälän tilan tapahtumat vahvemmin Suomen historian kontekstiin
sekä etsimään tietoa tilan varhaisista vaiheista.
Yhtä
lehtijuttua on hankalaa kirjoittaa niin että kaikki ovat samaan
aikaan mukana. Kokeilimme ensin kirjoitta isolla porukalla mutta
vaihdoimmekin nopeasti pienempiin kokoonpanoihin. Tapasimme
pienempinä porukoina muutamia kertoja, ja homma eteni askel
askeleelta. Itsellemme asettamamme deadlinet venyivät ja vietimme
pitkiä päiviä yliopistolla, ja pikkuhiljaa teksti alkoi näyttää
varsinaiselta lehtijutulta. Lopulta puuttuivat enää vain kuvien ja
kuvatekstien lisääminen sekä otsikoinnit ja kielentarkistus,
joiden jälkeen artikkeli oli valmis. Ennen julkaisua teksti vielä
hyväksytettiin haastattelemillamme henkilöillä ja ohjaajallamme.
Oli hieno, huojentava ja vapauttava tinne, kun saimme nähdä
artikkelimme Keljonkankaan Sanomissa!
Projekti
oli opettavainen ja yksi tähän mennessä haastavimmista
ajankohdaltaan ja historialliselta laajuudeltaan. Opimme Sysmälää
tutkiessa paljon ryhmätyöskentelystä ja sen organisoinnista sekä
etätyöskentelyn haasteellisuudesta. Netin kautta työskentelyä oli
helppo vältellä, varsinkin kun ryhmäämme kuuluu 16 ihmistä jotka
tekivät kukin kesäpuuhiaan omilla tahoillaan. Oli siis helppoa
hävitä hiljaisiin sivustakatsojiin eikä kesätöiden ja muiden
opintojen ohessa ollut aina helppoa irrottaa aikaa tämän tehtävän
työstämiseen. Työt
olisi voinut myös organisoida paremmin, sillä kuudessatoista
ihmisessä on valtava potentiaali, jota emme kuitenkaan saaneet
täysin hyödynnettyä. Eri
tehtävävaiheita olisi myös voinut aloittaa tekemään aikaisemmin,
eikä odotella, että edellinen vaihe oltiin saatu loppuun. Jos
esimerkiksi tekstin tuottamisen olisi aloittanut aiemmin,
kirjoittaminen olisi ollut prosessimaisempaa. Tietoa olisi voinut
etsiä selkeämmin niistä asioista, joista sitä nimenomaan tarvitsi
(esimerkiksi Keljonkankaan alueesta 1600-1700-luvuilla).
Itse työskentelytapa oli mielekäs ja sen avulla oppi paikallishistorian lisäksi myös laajemmin Suomen historiaa. Ymmärtääkseen tilan historiaa, oli selvitettävä mitä erilaiset käsitteet, kuten lampuoti tai isojako, tarkoittiva ja kytkettävä tapahtumat laajempaan historialliseen kontekstiin. Oppiminen tapahtui kuitenkin kuin itsestään, sillä Sysmälän historia tempaisi nopeasti mukaansa. Projektin aikana opimme myös paljon tiedonhausta. Tietoa Sysmälästä kaivettiin useilla eri keinoilla, ja ihmiset eri tahoilla olivat yllättävänkin valmiita auttamaan meitä.
Projektimme kaltainen tutkiva oppiminen olisi mielestämme mielekäs työskentelytapa myös peruskoulussa. Nähdäksemme Sysmälä-projekti täyttää alussa mainitut uuden opetussuunnitelman tavoitteet ja se tarjoaa mahdollisuuden uudenlaiseen oppimiseen verrattuna perinteisiin opetusmenetelmiin. Työskentelytapa mahdollistaa myös oppiainerajojen ylittämisen ja ilmiölähtöisemmän opetuksen.
Anniina, Marianne, Heidi L, Heidi H, Jenny & Eveliina
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti