Tämän kevään keskeinen teemamme
on ollut vaikuttaminen. Saimme mahdollisuuden suorittaa kahdesta kurssista
muodostuvan ilmiökokonaisuuden suunnitellen sen itse alusta loppuun. Opiskelukokonaisuus
muodostuu historian ja yhteiskuntaopin monialaisesta sekä kasvatustieteen
aineopintojen työyhteisö ja yhteiskunta -kurssista. Päätimme keskittyä
yhteiskuntaoppiin, sillä Sysmälä-projektissa keskityimme historian näkökulmaan.
Meitä kiinnostavia teemoja olivat aktiivinen kansalaisuus ja vaikuttaminen,
joten olemme muodostaneet opintokokonaisuutta näiden teemojen ympärille.
Aivan alkuun olemme pyrkineet
ymmärtämään ilmiötä. Jotta voimme tulevaisuudessa kasvattaa oppilaista
aktiivisia kansalaisia, on meidän ensin itse ymmärrettävä mitä vaikuttaminen
tarkoittaa. Käsitteenä aktiivinen kansalaisuus tuntuu itsestään selvältä, mutta
hetken pohdittuamme kyseenalaistimme myös oman aktiivisuutemme ja suhtautumisemme
vaikuttamiseen. Meitä heräteltiin pohtimaan, miksi koulutuksessa tavoitellaan
aktiivista kansalaisuutta ja kuinka aktiivisia olemme itse vaikuttamaan.
Tällä hetkellä tehtävänämme on
tutustua johonkin itsellemme vieraaseen vaikuttavaan yhteisöön, kuten
puolueeseen. Pyrimme myös ymmärtämään jotakin itsellemme vierasta vaikuttamisen
keinoa. Tämän innoittamana osa meistä tutustui opiskelijavaikuttamiseen SYL:in
ja SAMOK:in järjestämään #koulutuslupaus-kampanjan kautta. Suunnitteilla on
myös tutustumiskäyntejä erilaisten uskonnollisten yhteisöjen tapahtumiin.
Ilmiön ymmärtämiseen liittyen vierailimme tämän viikon keskiviikkona eduskunnassa Mikael Palolan, Anu Urpalaisen ja Jutta Urpilaisen vieraina. Vierailusta lisää seuraavassa postauksessa! Lisäksi kevääksi on suunnitteilla mahdollisesti lisää tapaamisia kansanedustajaehdokkaiden kanssa ja ilmiön käsittelyä kouluilla.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti