perjantai 6. maaliskuuta 2015

Kevään ilmiö: vaikuttaminen

Tämän kevään keskeinen teemamme on ollut vaikuttaminen. Saimme mahdollisuuden suorittaa kahdesta kurssista muodostuvan ilmiökokonaisuuden suunnitellen sen itse alusta loppuun. Opiskelukokonaisuus muodostuu historian ja yhteiskuntaopin monialaisesta sekä kasvatustieteen aineopintojen työyhteisö ja yhteiskunta -kurssista. Päätimme keskittyä yhteiskuntaoppiin, sillä Sysmälä-projektissa keskityimme historian näkökulmaan. Meitä kiinnostavia teemoja olivat aktiivinen kansalaisuus ja vaikuttaminen, joten olemme muodostaneet opintokokonaisuutta näiden teemojen ympärille.


Aivan alkuun olemme pyrkineet ymmärtämään ilmiötä. Jotta voimme tulevaisuudessa kasvattaa oppilaista aktiivisia kansalaisia, on meidän ensin itse ymmärrettävä mitä vaikuttaminen tarkoittaa. Käsitteenä aktiivinen kansalaisuus tuntuu itsestään selvältä, mutta hetken pohdittuamme kyseenalaistimme myös oman aktiivisuutemme ja suhtautumisemme vaikuttamiseen. Meitä heräteltiin pohtimaan, miksi koulutuksessa tavoitellaan aktiivista kansalaisuutta ja kuinka aktiivisia olemme itse vaikuttamaan.

Tällä hetkellä tehtävänämme on tutustua johonkin itsellemme vieraaseen vaikuttavaan yhteisöön, kuten puolueeseen. Pyrimme myös ymmärtämään jotakin itsellemme vierasta vaikuttamisen keinoa. Tämän innoittamana osa meistä tutustui opiskelijavaikuttamiseen SYL:in ja SAMOK:in järjestämään #koulutuslupaus-kampanjan kautta. Suunnitteilla on myös tutustumiskäyntejä erilaisten uskonnollisten yhteisöjen tapahtumiin.

nahat
#koulutuslupaus

Ilmiön ymmärtämiseen liittyen vierailimme tämän viikon keskiviikkona eduskunnassa Mikael Palolan, Anu Urpalaisen ja Jutta Urpilaisen vieraina. Vierailusta lisää seuraavassa postauksessa! Lisäksi kevääksi on suunnitteilla mahdollisesti lisää tapaamisia kansanedustajaehdokkaiden kanssa ja ilmiön käsittelyä kouluilla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti