Heippa vaan kaikki! :)
Tässä postauksessa aattelin kertoa vähän tarkemmin meidän
Ylöjärviprojektista ja siitä, miltä se näytti opiskelijan silmin. Projektissa
oli meidän kotiryhmämme lisäksi mukana kaksi muutakin kotiryhmää yliopistolta.
Toinen koostui toisen vuoden opiskelijoista ja toinen puolestaan tänä syksynä
opintonsa aloittaneista. Yhteensä meitä oli siis reilu 50 opiskelijaa, omat
ohjaajamme sekä muutama muu OKL:n henkilökuntaan kuuluva henkilö.
![]() |
Suunnittelutunnelmia :) |
Koko työskentely alkoi ensimmäisellä opiskeluviikolla
syyskuun alussa yhteisellä palaverilla. Ohjaajat kertoivat että olemme syyskuun
lopussa menossa Ylöjärvellä sijaitsevaan Veittijärven kouluun. Opettajat
luottavat luokkansa meidän haltuumme kolmeksi päiväksi, joiden aikana
järjestämme oppilaille ilmiölähtöistä ja luokkarajat sekoittavaa opetusta uuden
opetussuunnitelman laaja-alaisten osaamistavoitteiden pohjalta. Saimme näiden
reunaehtojen lisäksi joitain tietoja itse koulusta, kuten luokkien määrän ja
oppilaitten ikäjakauman sekä tietoa käytettävissä olevasta teknologiasta.
Pidimme samantien isolla porukalla pienen ideariihen, minkä jälkeen valitsimme
joukostamme työrukkasen. Sen tehtäväksi tuli kokonaiskuvan suunnittelu ja
työmäärän kartoittaminen.
Tapasimme työrukkasen kanssa kaksi kertaa; olimme tehokkaita,
ja jo seuraavalla viikolla esittelimme suunnitelmamme muulle ryhmälle.
Suunnitelmaan tuli joitain tarkennuksia ja parannuksia yhteisen pohdinnan
tuloksena. Samalla tapaamiskerralla jaoimme myös vastuualueita projektiin.
Päävastuu opetuksesta oli meillä kolmannen vuosikurssin opiskelijoilla; Ylöjärvellä
meillä jokaisella oli oma oppilasryhmä
vastuullamme. Oppilasryhmiä opettivat lisäksi toisen vuoden opiskelijat
pareittain. Ensimmäisen vuoden opiskelijat jakautuivat yksi jokaiseen
oppilasryhmään. Lisäksi muodostimme tiimejä, jotka vastasivat projektien eri
osa-alueitten suunnittelusta. Aikatauluryhmä suunnitteli etukäteen aikataulun
ja piti infopistettä koululla. Mysteeriryhmä puolestaan teki viimeiselle
päivälle jännittävän arvoituksen ja liikuntaryhmät suunnittelivat tapoja
toiminnallistaa opetusta ja välitunteja. Sometiimi otti vastuun medianäkyvyydestä
ja piti yhteyttä lehdistön kanssa.
![]() |
Tässä on meneillään 400 oppilaan ryhmittely eri rakennuksiin. Hyvä mimmit! |
Pääideana oli rakentaa kouluun kaupunki, Toffolandia,
jossa oppilaat harjoittelivat erilaisia arjen taitoja sekä oppivat huolehtimaan
itsestään. Kaupunkiin tuli yhteensä 20 erilaista rakennusta tai toimintapaikkaa,
kuten eläintarha, IT-toimisto, pankki ja taidegalleria. Jokaisesta paikasta oli
siis vastuussa opiskelijapari tai kolmikko. Ryhmittelimme vielä rakennukset eri
teemojen alle, joita olivat muun muassa kulttuuri, palvelut ja tiedotus. Jokainen
koulun oppilas sai etukäteen esittää kahteen häntä eniten kiinnostavaan teemaan
hakutoiveen, joiden perusteella heidän sitten jaettiin meidän opiskelijoiden
toimesta ryhmiin. Lähes jokaiseen ryhmään tuli oppilaita joka luokka-asteelta.
Ennen Ylöjärvelle lähtöä oli vielä iso liuta kaikenlaisia käytännön asioita
hoidettavana, kuten yöpyminen, syömiset ja kuljetukset. Tietenkin jokaisen piti
suunnitella myös oma työpajansa kaupungin rakennukseen liittyen; tuimme toinen
toisiamme suunnittelussa ja jaoimme ideoita. Kukaan meistä ei varmaan ole
täysin perillä työtuntien määrästä, joka oli huikea.
Maanantaina lähdimme Jyväskylästä puoli seitsemän aikaan
ajelemaan kohti Ylöjärveä ja Veittijärven koulua. Saavuimme koululle
tavaroinemme ja suuntasimme luokkiin tekemään alkuvalmisteluja. Oppilaat
koottiin koulun liikuntasaliin, jossa Toffolandian pormestari Toffo toivotti
oppilaat tervetulleeksi kaupunkiin, minkä jälkeen jakauduttiin ryhmiin. Salista
lähdettiin sitten uuden ryhmän ja opejen kanssa kohti uutta luokkaa.
Maanantaina käytettiin aikaa tutustumiseen ja ryhmäytymiseen, että kaikille
tulisi turvallinen olo. Lisäksi tutustuimme pääteemaan, arjen taitoihin ja itsestä
huolehtimiseen. Teemaan tuli aina oma näkökulmansa paikasta riippuen;
esimerkiksi museossa tutustuttiin ennen kaikkea muutokseen, jota arjen
taidoissa on tapahtunut. Joillekin oppilaille lankapuhelin ja paperiset
mustavalkokuvat olivat vieraita esineitä, puhumattakaan villan karstaamisesta.
![]() |
IPad-työskentelyä taidegalleriassa |
Tiistaina syvennyttiin vielä tarkemmin kunkin rakennuksen
teemaan. Oppilaat saivat myös kuulla, että seuraavana päivänä he pääsevät
vierailemaan muissa kaupungin paikoissa. Tätä varten jokainen ryhmä rakensi ja
koristeli luokastaan oman rakennuksensa näköisen. Lisäksi oppilaat
suunnittelivat itse vierailulle tuleville oppilasryhmille aktiviteetteja
rasteille. Suunnittelussa ja koristelussa oppilailla oli vapaat kädet, ja
täytyy sanoa että lopputulos oli upea! Maanantain ja tiistain ohjelmat
vaihtelivat hieman opiskelijakohtaisesti, sillä jokainen oli suunnitellut oman
työpajansa. Tänne blogiin tulee varmasti myös kuvauksia pajoista sekä muuta
pohdintaa projektista.
Keskiviikkona olikin sitten varsinainen hässäkkäpäivä, kun
oppilaat lähtivät pienissä ryhmissä vierailemaan muissa pajoissa. Puolet joka
työpajan ryhmästä jäi pitämään rastiaktiviteettia ja toinen puoli lähti
tutustumaan muitten ryhmien aikaansaannoksiin. Myöhemmin osia vaihdettiin niin,
että jokainen oppilas pääsi vierailemaan yhteensä kahdella rastilla.
Oppilaitten aikataulujen suunnittelu oli melkoinen palapeli välituntineen,
rastivierailuineen ja ruokailuineen. Päivä huipentui mysteerin selvittämiseen;
joku oli nimittäin muuttanut pormestarin saaman kortin koodikielelle. Lopulta
arvoitus ratkesi ja kävi ilmi, että Toffo oli unohtanut jotain erittäin
tärkeää, nimittäin oman häämatkansa. Toffo heitti ennen lähtöään hyvästit
oppilaille ja kiitti heitä kaupungin rakentamisesta. Oppilaat kävivät vielä
luokissa ja lähtivät sitten kotiin. Suuren vaivannäön ja työmäärän jälkeen oli
ihana kuulla erään oppilaan huulilta sanat: ”Minä opin niin paljon, miksi tämä
ei voi kestää koko viikkoa?”
![]() |
Levytysstudion tunnelmia |
Me pidimme vielä loppupalaverin, jossa olivat mukana myös
koulun opettajat. He olivat kierrelleet koulussa päivien aikana ja tutustuneet
työpajoihin. Rohkaisevien ja innostavien sanojen saattamana lähdimme bussilla
takaisin kohti Jyväskylää – jälleen yhtä kokemusta rikkaampina.
Kiitos vielä kaikille tämän projektin mahdollistajille! :)
Kiitos vielä kaikille tämän projektin mahdollistajille! :)
Ps. Tässä vielä muutama linkki, joitten kautta voit tutustua projektiimme:
https://www.facebook.com/kaupunkiseikkailutoffolandia/
http://opsiaetsimassa.vuodatus.net/lue/2015/09/toffolandia-veittijarven-koululla
http://ylojarvenuutiset.fi/2015/10/07/koulusta-kuoriutui-opettava-kaupunki/
Täältä Multialta Iso Käsi teille! Kuulin teistä viime viikolla ja tässä hieman perehtynyt teidän toimintaan/ideologiaan. Olette aivan siinä ytimessä, jota tämä koulumaailman muutos tarvitsee. Mikäli keväällä 2016 on vielä tilaa kalentereissanne, niin mielelläni haastaisin teidät yhteistyöhön.
VastaaPoistaKäykää tsekkaamassa koulumme FB seinä: https://www.facebook.com/Sinerv%C3%A4n-koulukeskus-318412734946407/
Heippa, kiitokset Isosta Kädestä! :D
PoistaAlustavasti meitä kiinnostaa yhteistyö, mutta emme voi vielä varmaksi luvata, sillä kevään aikataulut eivät ole vielä kokonaan selvillä. Näemme ensi viikolla porukalla ja keskustelemme yhteistyömahdollisuudesta.
Palataan siis silloin asiaan. :)
Hei! Olisi kiinnostavaa tietää, mitä pajoissa tehtiin? =) Suunnittelivatko oppilaat siis työpajojen / "rastien" / kaupungin eri kohteiden toiminnan? Kiitos!
VastaaPoista